072-330-2835
15 ספט 2022

תהליך בנייה וייצור אב טיפוס, ועלויות בעת פיתוח

עיצוב אב טיפוס הוא שלב הכרחי בתהליך פיתוח ואפיון מוצר, המהווה אבן דרך משמעותית בתהליך הפיתוח של כל יזם. מדובר בשלב מתקדם בתהליך הפיכת הרעיון שלכם למוצר, שלאחריו ניתן כבר לשלוח את המוצר לקבוצת ביקורת ולבסס את אסטרטגיית השיווק.

במאמר הבא נדון באב טיפוס, בחשיבותו, בעלויות הפיתוח שלו ובשלבים בדרך לפיתוח אב טיפוס מושלם.

מה זה אב טיפוס?

אב טיפוס הוא מודל ראשוני של מוצר חדש, אשר נוצר בדרך כלל כדי לבחון, להציג ולהתנסות במוצר. בניית אב טיפוס היא חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח של המוצר, ונעשית בדרך כלל עוד בשלבים מוקדמים של בניית המוצר הפיזי, שכן היא מהווה חלק בלתי נפרד מתהליך הפיתוח.

אב טיפוס הוא למעשה דגם קיים של התכנון הסופי של הנדסת מוצר פיתוח ועיצוב, והוא משמש להצגת המוצר הסופי ללקוח, או למשקיע.

במקרים רבים התהליך כולל עיצוב מוצר של מספר דגמי אב טיפוס, כנגזרת של דרישות הלקוח או המשקיע. את הליך תכנון האב טיפוס מלווה צוות פיתוח שרושם את הנקודות שעולות בביקורות, לומד אותן, ומיישם תיקונים שלהן מייצור לייצור. 

מדוע חשוב ליצור אב טיפוס למוצר שאנחנו רוצים לפתח? 

פיתוח אב טיפוס הוא הכרחי לפיתוח המוצר עצמו, למספר מטרות:

  • המוצר עשוי להישמע מאוד מוצלח ומבטיח בתיאוריה, אבל ישנם קשיים ותקלות שעלולים להתעורר כאשר המוצר יעבוד בפועל. בניית האב טיפוס מהווה הזדמנות ליזם לעבור מרעיון למוצר, לבחון את המוצר ולגלות את הבעיות והאתגרים בשלבים מוקדמים של הפיתוח, וכך לחסוך בזמן, בעלויות ולייצר תוצאה מושלמת.
  • פיתוח אב טיפוס הוא חיוני בתהליך פיתוח מוצר לצורך רישום פטנט, על מנת לשמור על הבלעדיות שלכם על המוצר.

פיתוח מוצר אב טיפוס עשוי להיות בעל חשיבות רבה לצורך גיוס משאבים, בעיקר בתחום של פיתוח מכונות. הצגת האב טיפוס למשקיעים פוטנציאליים, תאפשר להם להתרשם בצורה מעשית מהמוצר, להתנסות בו ובכך תעודד אותם להשקיע במוצר.

מי אחראי על תהליך הפיתוח של האב טיפוס? 

חברות שונות העוסקות בתכנון, פיתוח ועיצוב אב טיפוס הן האחראיות על תהליך הפיתוח של המוצר, ואליהן היזם צריך לפנות תחילה ולשתף אותן ברעיונו.

השלב הראשון בתהליך הפיתוח הוא שלב התכנון, במסגרתו מעצבים את האב טיפוס על בסיס עבודת מחשב, בוחרים את חומרי הגלם, קנה המידה ואת כלל האספקטים של בניית המוצר – צבע, צורה וטקסטורה. 

לאחר מכן, נעשית בניית האב טיפוס מבחינה פיזית – ישנן טכנולוגיות שונות לבניית מודל אב טיפוס. בשנים האחרונות תהליך זה מתבצע בעיקר באמצעות מדפסות תלת מימד. לבסוף, האב טיפוס נבדק באמצעות נסיינים, אשר בודקים את התפקוד שלו ביומיום ואת התקלות שמתעוררות בתפעולו.

עלות ייצור אב טיפוס

ייצור אב טיפוס היא חיוני לצורך אפיון מוצר, אך יש לקחת בחשבון שלעתים יהיו לתהליך הייצור עלויות משמעותיות.

יש לזכור כי בעוד את המוצר המקורי היזם מייצר על מנת למכור ולהרוויח, האב טיפוס בדרך כלל גורר השקעה כספית, שכן הוא מהווה השקעה לטובת פיתוח המוצר.

העלויות של פיתוח אב טיפוס משתנות ממוצר למוצר, שכן העלות של אב טיפוס למכונית לדוגמא אינה זהה לעלות של אב טיפוס למיקרוגל.

על מנת לחסוך בעלויות, האב טיפוס לא תמיד יהיה זהה למוצר הסופי – בגודל, בחומר או בטקסטורה. עם זאת, הוא נדרש לדמות באופן מיטיב ככל האפשר את המוצר המקורי.

מה ההבדל בין אב טיפוס לבין המוצר הרגיל?

האב טיפוס עשוי להיות זהה למוצר הסופי, אך הוא גם עשוי להיות שונה מהמוצר הסופי לטובת חסכון בעלויות. השוני בדרך כלל יהיה בהיבטים הבאים:

החומרבמוצר הסופי נשאף לצמצם בעלויות הייצור עד כמה שאפשר על מנת למקסם רווחים, בעוד באב טיפוס לעתים כדאי לעשות השקעה יותר נדיבה.

התהליךאב טיפוס בדרך כלל יהיה ייצור של מספר קטן של מוצרים, להבדיל מייצור המוני. לכן, ניתן להשתמש בתהליכי ייצור יקרים יחסית, כגון הדפסות תלת ממד.

הגודללעתים, האב טיפוס נועד על מנת להמחיש את העיצוב של המוצר או היבטים אחרים בו. לכן, לעתים נשתמש באב טיפוס מוגדל למוצרים קטנים (למשל, שבבים) או באבטיפוס מוקטן למוצרים גדולים (למשל, מכוניות או מטוסים).

בניית אב טיפוס- שלבי התהליך

תחילת תהליך

לצד השוני, יש כמה שלבים שמומלץ לבצע לפני פיתוח כמעט כל מוצר ואבטיפוס. אז מה חשוב לעשות לפני הכל? תהליך הוצאת המוצר כולל שלבים רבים ומגוונים, נפרט אותם בקצרה כדי לעשות סדר:

רעיון: חשבתם על משהו שלדעתכם יכול להצליח? ראשית מומלץ להפיק דוח חיפוש. הכוונה היא לסקור את מאגרי הפטנטים כדי לראות אם מישהו כבר חשב על אותו רעיון או על משהו דומה. לגבי מאגרי הפטנטים נשמח לעזור לכם, אם תרצו, תוכלו בתור התחלה לבצע חיפוש בגוגל כדי להתרשם אם משהו כבר ישנו.

פיתוח: שלב הפיתוח מורכב בעצמו מכמה שלבים, כאשר בכותרות ניתן לתחום אותם להנדסה ועיצוב. שלב ההנדסה כולל ניתוח מעמיק של הצרכים הפיזיים של המוצר. בין אם מדובר בתהליך פיתוח מוצר רפואי, ובין אם מדובר בהנדסה מכאנית, חשוב מאוד לשלב אנשי מקצוע שיתנו חוות דעת על המוצר, כך, ייצור אב טיפוס יהיה יעיל ומהיר יותר, שכן ידרשו פחות ניסוי וטעיה. 

במישור העיצובי, חשוב להבין שמוצר טוב ככל שיהיה, לא ימכור אם לא יהיה נח, ואם לא יראה אטרקטיבי. הגעה לשלב של פיתוח אבטיפוס חייבת לעבור היבטים עיצוביים, כדי שהשרטוט יהיה מדויק ומתאים לחוויית המשתמש. במיוחד בעולם שלנו, בו יש מגוון בלתי נגמר של מוצרים לצרכים שונים, עיצוב מדויק עשוי להיות מה שיבליט את המוצר וידגיש את הכדאיות שלו. 

הגנה משפטית: היבט זה הינו תמיד אחד ההיבטים הלא ברורים ליזמים השונים, שכן מצד אחד הם מבקשים לשמור על הרעיון שלהם, אך מצד שני הם רוצים להוציא אותו לפועל ולשם כך צריכים לדבר עליו עם אנשים אחרים, לעיתים בעלי מקצוע שאינם מכירים. זה המקום לעשות סדר.

יש 4 הגנות עיקריות שמשרתות ממציאים בתהליך בניית אבטיפוס, ובשלבים המקדימים והמאוחרים לו. האמצעים מתחלקים לפי העלות שלהם, והשלב בפיתוח שמצריך שימוש בכל אחד מהם. למשל, לא היינו רוצים שיזם מתחיל ישקיע 2000 דולר ברישום פטנט, לפני שהוא פנה למהנדסת או למעצב שיעברו על התכנון שלו.

  • הכלי הראשון: הסכם סודיות, או NDA

 NDA (Non-Disclosure Agreement), הוא סוג של חוזה, אשר בו מסכימים הצדדים להתחייב לשמור סודיות כלפי כל החלפת מידע, בכתב או בעל פה, בין הצדדים במסגרת השיח בניהם ומוגדר סודי. ההסכם נפוץ מאוד בתעשייה, ומקובל להחתים עליו. נוסח ההסכם ניתן להורדה באינטרנט, אך הדבר אינו מומלץ מפאת חשיבותו לשמירה על הרעיון שלכם. 

יתרונותיו של ה-NDA נעוצים בכך שהוא זול, מיידי, ונגיש לכל אדם. כמו כן הוא מיידע את הצד השני ואף דורש הסכמתו לכך שהוא עשוי להיתבע כנגד הפרת הסודיות. כאמור, מדובר בדרישה סבירה בתחילת הדרך, ומומלץ לבקש לחתום עליו בדרך נעימה ובסבר פנים יפות, אך תוך התעקשות על העניין. 

  • פטנט זמני

חלופה זולה יותר רישום פטנט, תקף לשנה ומבוטל אוטומטית בהיעדר הגשת בקשה לפטנט קבוע. מומלץ לשימוש לאחר פיתוח האבטיפוס, אך טרם הייצור ההמוני. 

  • בקשה לפטנט

החלופה היקרה ביותר, אך גם הבטוחה ביותר. אם הגעתם לשלב בו אתם עומדים להתחיל בייצור המוני, ולאחר שאתם מוכנים לכך כלכלית, בקשה מנוסחת על ידי משרד עורכי דין המתמחה בדין במדינה שבה אתם מבקשים להגיש את הבקשה. עלותו עשויה להגיע לאלפי דולרים, ואף יותר, ולכן נעשה בו שימוש בשלב הסופי בלבד. 

  • פטנט עיצובי

חלופה שקיימת בארצות הברית, ומשמת כהגנה לקניין רוחני שעוסק בעיצוב. רלוונטי למוצרים שהם סוג של עיצוב חדשני יותר למוצר קיים. 

ומה אחרי שלב ההכנות?

כעת מגיע שלב הבדיקות, שכן לפני שניתן לקבל אישורים רגולטורים לייצור ושיווק יש לבצע מספר בדיקות, אותן ניתן לקיים על ידי שימוש ב-POC או באב טיפוס, כנגזרת של הצרכים הספציפיים של הפרויקט.

POC [Proof of Concept] הוא תהליך תיאורטי שמוכיח שהתכנון ישים, מצד אחד הוא זול יותר, אך מצד שני הוא לא נותן למשקיע להחזיק את המוצר ביד, אלא רק מאשר שהתכנון מתאפשר. 

בשימוש ב-POC או באבטיפוס של ממש מאשרים את המוצר, ועוברים לשלב הייצור. שלב זה הוא הכבד ביותר מבחינה כלכלית, ולכן מומלץ להגיע אליו עם הון עצמי גבוה או עם תמיכה של משקיע. בפגישת משקיעים אבטיפוס הוא מצרך כמעט חובה, כדי להציג להם את הסיבה שבגינה אתם מבקשים מהם לסמוך עליכם עם הכסף שלהם. 

במידה והצלחתם לגייס את הסכום הדרוש לייצור, ניתן להתחיל לייצר. אולם, כמו שהבנתם מדובר בשלב מתקדם מאוד, שגם אחריו נדרשת הבנה והכרה של השווקים ושל דרכי הפעולה הכדאיות. 

לסיכום, פיתוח מודל אב טיפוס הוא שלב הכרחי וחיוני בעבור כל מוצר מתפתח, והוא אבן דרך חשובה, משמעותית ומרגשת במסע הפיתוח – במעבר מרעיון למוצר. יצירת אב טיפוס עשויה לשרת מטרות שונות, ובהתאם נדרש לתכנן אותו בצורה שתיטיב עם מטרות אלה. בדרך כלל, נשאף שהאב טיפוס יהיה כמה שיותר נאמן למוצר המקורי, אך לעתים יהיו הבדלים בין האב טיפוס לבין המוצר המיועד.

רוצים להגיע לפגישת משקיעים מוכנים, ועם אבטיפוס מוכן? מעוניינים לקדם את החלום שלכם ולהפוך את הרעיון שלכם להכנסה? צרו קשר איתנו, ונדאג ללוות אתכם בכל שלב כדי לעזור לכם להתכונן כמה שיותר טוב מראש, וגם במשך הדרך המאתגרת בדרך להגשמת החלום שלכם.  

 

director
אבישי כהן
מנכ”ל ומייסד של Magoz
שתף מאמר:
תוכן עניינים
יש לכם רעיון, חזון, מוצר שמחפש פתרון איכותי? בואו להגשים אותו איתנו:

    שם מלא *

    טלפון *

    דוא”ל *

    נושא פנייה *

    דברו איתנו
    banner
    update
    Open chat
    צריך עזרה?
    היי,
    אני אבישי מייסד מגוז, לצ'אט ישיר מולי לחצו
    דילוג לתוכן