מרעיון למוצר – משלב תכנון ועד הוצאה לשוק
יש לכם רעיון? בוערת בכם רוח יזמית? מחפשים להצליח בגדול? הגעתם למקום הנכון! אבל מרעיון למוצר מוצלח יש דרך ארוכה שמלאה במכשולים ואתגרים לדוגמא אחד הציטוטים המפורסמים ביותר של סטיב ג'ובס, מי שייסד ועמד בראשה של אפל, והביא לעולם את מהפכת הטלפונים החכמים היה: "אני משוכנע לחלוטין שחמישים אחוז מהסיבות שגורמות לאנשים מסוימים להצליח, ולאנשים אחרים להיכשל, נעוצות ביכולת שלהם להתמיד".
אכן, כשרוצים להפוך רעיון למוצר, לפני הכל חשוב להבין שמדובר בתהליך שלוקח יותר מלחשוב על משהו יצירתי וחכם ככל שיהיה. תכנון, ייצור אב-טיפוס, בדיקתו על מגוון קהלים, התאמות בטיחותיות ומשפטיות, בניית אסטרטגיה עסקית, ואז אסטרטגיה שיווקית, ייצור, בחינת הקליטה בשוק, עדכון האסטרטגיות וחוזר חלילה. אולם, אם הכל הולך טוב – ההתמדה משתלמת ובגדול.
אז מה השלבים בהפיכת הרעיון שלכם למוצר קיים שמייצר הכנסה?
הדרך מרעיון למוצר עוברת כאמור במספר תחנות ראשיות, כאשר כולן חשובות, אך חלק חשובות יותר. הקריטיות של כל תהליך נגזרת מהאופי של המוצר שלכם, הסקטור שאליו הוא משתייך, המטרה שלו, הלקוחות שאתם מצפים שירכשו אותו, ממתחרים קיימים, וגם מאיך דברים מתגלגלים תוך כדי תנועה.
כך למשל, יש הבדל מהותי בין הוצאת ספר, לבין הוצאת משחק, פריט לבוש, או מוצר טכנולוגי שאתם מעוניינים לרשום עליו פטנט. מוצרים שונים גוררים השקעה שונה, דורשים פניות אחרת ומומחיות שונה. ובכל זאת, יש כמה דברים שמומלץ לכל יזמית או יזם מתחיל לדעת, וזאת כדי להתייעל כבר מהשלב הראשון, ולא לבזבז זמן ומשאבים לשווא.
- ראשית, לצד הרצון לשמור את הרעיון בסוד, שתפו את הקרובים אליכם עליהם אתם סומכים ותשמעו מה דעתם. כמובן שצריך להיות זהירים ולבחור היטב למי בוחרים לספר, אך חשוב למצוא את האנשים האלו ולבדוק עליהם את הרעיון.
ככל שמדובר באנשים שאתם סמכים עליהם – בקשו מהם דווקא לאתגר אתכם, ולנסות להתקיל אתכם בשאלות קשות שיאלצו אתכם לחשוב על פתרונות ולחזור ללוח התכנון. אחד המבחנים הגדולים של מוצר הוא המעבר מהמעגל הראשון, של משפחה וחברים, למעגל רחב של אנשים שלא מכירים אתכם, וצריכים להחליט אם להוציא כסף על מה שאתם מציעים להם.
לכן חשוב לזכור שהמטרה של השלב הראשון שכולל את המשפחה והחברים, היא לא רק להרים לכם ולהגיד "יהיה בסדר", אלא דווקא להקשות כדי שהמעבר לשלב הבא יהיה חלק יותר. מנגד, לעיתים המעגל הקרוב לא יבין אתכם ויגיד שחבל לכם על הכסף והזמן, ופה, כמו עוד הרבה פעמים בדרך שצפויה לכם, חשוב לזכור את הדברים של ג'ובס על התמדה.
- שנית, אם יש לכם רעיון למוצר חדש, חשוב להתנהל בצורה אחראית מבחינת התקציב לפיתוח שלו. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא להתאהב עד מעל הראש ברעיון שלכם, ולהיכנס להרפתקה כלכלית שתכניס אתכם לקשיים שלא רק שלא יאפשרו את המשך הפיתוח, אלא עשויים אף לגרום לכם להיכנס לחובות שמהם יהיה קשה לצאת.
השלב הזה קריטי ולכן מומלץ להתייעץ כבר בהתחלה עם אנשי מקצוע מנוסים בתחום היזמות. כידוע חייהם של עצמאים בישראל אינם קלים, וקל וחומר כשמדובר בעצמאים שמבקשים להישען על מוצר חדש שטרם נוסה כדי להתפרנס. פגישת ייעוץ עם בעלי ניסיון בהוצאת רעיון לפועל והפיכתו למוצר נמכר מומלצת ביותר, ומהווה שלב חובה כדי להבטיח התקדמות אחראית.
מה צריך לעשות בפועל כדי להתחיל בתהליך?
אחרי שאתגרם את עצמכם כמה שניתן כדי להיות בטוחים שיש לכם משהו טוב ביד, ולאחר שנתתם דעתכם לעלויות הכרוכות והבלתי צפויות שצפויות בהליך, הגיע הזמן לדבר על איך רעיונות עבור פיתוח מוצר נהפכים הלכה למעשה למוצרים.
שלב ב' בתכנון – עירוב אנשי מקצוע:
פעמים רבות אנשים חושבים על רעיון למוצר שרלוונטי לתחום ההתמחות שלהם, אך פעמים רבות אף יותר אנשים חושבים על מוצר שרלוונטי לחיים האישיים שלהם. לכל מצב יש יתרונות וחסרונות, כאשר במקרה הראשון לרוב ניתן יהיה לחסוך עלויות על אנשי מקצוע, אך יהיה צורך בהוצאה גדולה יותר על בחינת המוצר בשטח.
לעומת זאת במוצר שנולד כמענה על צורך יש יותר בטחון ככל שהצורך משותף להרבה אנשים, אך תידרש יותר בהשקעה בתכנון שלו, ובבדיקה שלו. כך למשל נאמר וחשבתם על כיסא בטיחות לרכב. אם אתם מהנדסי רכב או מומחים לבטיחות, רוב הסיכויים שתוכלו לפחות להתחיל לתכנן לבדכם. אחרת, תצטרכו להעסיק שירותי מהנדס שעשויים לעלות כמה אלפי שקלים.
למרות העלות הגבוהה שעשויה להיווצר, חשוב מאוד לערב אנשי מקצוע כבר בהתחלה וזאת כדי להבין את ההיתכנות של הרעיון שלכם. לעיתים אנחנו נוטים להתלהב יתר על המידה מרעיון נחמד, אבל מבינים שלפתח מנגנון כזה יאלץ אותנו למכור את המוצר פי 3 ממה שלדעתנו אנשים יהיו מוכנים לשלם עליו. וזו כמובן בעיה אם אנחנו רוצים בקצה למכור ולייצר הכנסה.
שלב ג' – התקדמות לכיוון יצירת האב טיפוס
משהשתכנעתם שיש לכם מוצר בעל היתכנות ביד, הגיע הזמן לראות אותו נולד. ההמלצה שלנו היא להימנע מייצור המוני כבר בשלב הראשון, וזאת משום שאתם לא רוצים להיתקע עם מכולה של 10,000 יחידות מבלי שניסיתים את המוצר על עוד קהלים. כדי לנסות על עוד קהלים, במה שמכונה קבוצות ביקורת, צריך מוצר.
הייצור של אב-טיפוס עשוי להיות יקר יותר כיוון שהכמות נמוכה. שווה לשקול בעניין זה הדפסה במדפסת תלת מימד ככל שזה רלוונטי למוצר שלכם, וזאת כיוון שמדובר בהליך מהיר ומדויק שיבטיח לכם הוצאה לפועל בהתאם לתכנון.
מאני טיים
בניית האסטרטגיות הכלכליות והשיווקיות
השלב חשוב ביותר, שלעיתים אף עולה בחשיבותו על אופי ותכונות המוצר. מהות הנקודה הזו היא להבין מי הקהל, וכמה הוא יהיה מוכן לשלם על זה. כמובן שאין אפשרות לדעת בדיוק כמה יסכים אדם לשלם על מוצר שעוד לא קיים, אך ניתן בהחלט להשוות לאלטרנטיבות הקיימות בשוק, ולנסות לתמחר בזהירות את היתרונות של המוצר על מה שכבר קיים.
ההליך הזה חשוב ביותר כאמור, כיוון שמהמחיר שתקבעו תצטרכו לגזור אחורה את עלויות הייצור, השיווק, התפעול והניהול של המוצר. לכן חשוב ביותר לערב בנקודה זו אנשי מקצוע שידעו לייעץ לכם כדי להעריך באחריות ובדיוק, כדי מצד אחד לא לתת לחלומות לטשטש אתכם, אך מצד שני להימנע חלילה מאי מימוש הפוטנציאל הקיים.
יש לכם רעיון למוצר חדש? רוצים לבדוק ולהתייעץ כדי להבין מה ההיתכנות שלכם ולקבל הדרכה מעמיקה יותר על המשך ההליך? אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר, ואנחנו נשמח לייעץ לכם על סמך הידע שצברנו לאורך השנים ומאות המוצרים שכבר ליוונו. תקבלו שירות מקצועי ומותאם אישית, תוך שמירה על סודיות מוחלטת כדי להגן עליכם ולדאוג לאינטרסים שלכם.